søndag 15. november 2015

Trat til Koh Chang

Det er med både stor glede og litt sorg vi starter sykkelturen i dag. Stor glede fordi vi får oppleve enda en dag og etappe med sykkel i Thailand. Litt sorg fordi dette mest sannsynlig er siste etappe på sykkel for denne gang. Vi har staket kursen videre mot en øy som heter Koh Chang. Den er full av bakker og fjell så det blir minimalt med sykling når vi kommer dit. Men denne øya skal visstnok være helt nydelig så vi gleder oss!

Klar for avgang fra Trat og Toscana hotell.  Det er mange steder vi gjerne vil komme tilbake til, blant annet dette.

Alltid hyggelige og sjarmerende steder å sykle gjennom i Thailand. Dette landet har så mye mye mer å by på enn god mat og fine strender.

Grønt rundt oss på alle kanter selv om det ikke har regnet så mye i år som det pleier.

Edøyfjord på Smøla er cruiseskip sammenlignet med ferga til Koh Chang😊 men den ledet oss trygt og rolig over fjorden og vi kunne ta fatt på ferieturens eneste 'klatrertappe'.

Ankomst Koh Chang!

Vi har ikke opplevd noe trøbbel med syklene underveis men nå var en pedal løsnet. Da må sykkelskrinet fram!

Etter noen kilometer og god høydestigning nådde vi toppen før vi kunne skli ned til sjøen igjen! Syklene uten gir måtte gi tapt etter starten på første bakke så det ble som forventet en svett rusletur med syklene på slep og vi var godt fornøyd da vi nådde toppen, endelig!!

Ble en dag med båttur rundt omkring Koh Chang. Stoppet på ulike øyer og snorklet der det var fint å gjøre dette. En vidunderlig verden åpenbarer seg med snorkel og dykkermaske. Koraller i alle fasonger og fisk som viser fram regnbuens tusentalls fargenyanser.

Anders fordypet i fiskenes verden.

Godt fornøyd snorkler.

Matlagingskurs!! Dette var en skikkelig gøy og flott opplevelse. Vi to og fire andre  tilbringte formiddagen på å lage mange forskjellige thailandske retter. Vi fikk selv komme med ønsker og etter noen uker med minst to thaimåltid hver dag hadde vi funnet våre favoritter.

Dette ble vår meny!

Læreren kalte seg Bunny og hun viste oss med stor entusiasme og kjærlighet for matlaging hvordan god thaimat skal tilberedes.

Her lager vi rød og grønn currypaste.

Anders og Edward fra Østerrike kokkulerer!

Etter endt kurs fikk vi hver vår diplom og kokebok med de ulike rettene i. Så spørs det om vi kan invitere på thaimat når vi kommer hjem...

lørdag 14. november 2015

Laem Sing til Trat

Fram til nå har vi syklet i områder hvor det ikke har vært mange kilometer mellom overnattingsstedene og vi har kunnet sykle så langt eller kort vi har villet. Dagens etappe fra Laem Sing til byen Trat er unntaket. Trat ligger inne i landet og så snart vi beveger oss bort fra kysten er det lengre mellom overnattingsmulighetene. Så vi forberedte oss på en etappe på minst 60 km. Vi var førstemann til frokost den dagen og fikk startet sykkelturen tidlig, før sola hadde rukket å varme alt for mye.

En av mange fine småsteder.

I tillegg til de enorme og flotte offentlige templene så har så og si alle et lite tempel i sin egen hage.

Sykling er i ferd med å bli en stor sport i Thailand. Bike for dad er et sykkelarramgement til ære for kongen. Han og fruen er det mange store bilder av langs veien.

Tid for iskaffe!! Denne gangen ble vi betjent av en godt aldrende mann, men iskaffe hadde han kontroll på. Takket være god velvilje forstår han hva vi ønsker selv om vårt ordforråd på thai er tilnærmet null..

Ca halve etappen i dag måtte vi sykle på hovedåren her i sørøstlige delen av Thailand. Denne motorveien har vi unngått tidligere ved å finne gode alternativer men nå var det kun denne veien som tok oss dit vi skulle. Den beryktede hovedvei 3. Men igjen så overrasker Thailand med gode sykkelforhold. I begge retninger er det veiskuldre nesten like brede som en vanlig kjørefil så da er det ingen sak å være syklist.

Selvfølgelig finnes det rasteplasser med matservering langs hovedveien også. Etter god erfaring tidligere gestikulerte vi på en måte som vi trodde vi viste bra at vi ønsket mat. Kombinert med å si 'soup'. Dette måtte vel være greit. 'Soup'? gjentok hun og vi nikket og sa yes yes. Hun smilte, gikk bak i lokalet og kom fram med en sykkelpumpe😀. Etter et forsøk til med gestikulering og peking på matdisken serverte hun oss etter kort tid en nydelig suppe!

Stort skilt som ønsker oss velkommen til provinsen og byen Trat.

I varme, støv og trafikk og 60 km på sykkelen er det ubeskrivelig å dukke seg i basseng som dette.

Veldig hyggelig hotell vi kom til. Heter Toscana hotel og hadde virkelig et søreuropeisk preg over seg. Fint å komme til en sånn oase.

Glasscola og isbiter går godt sammen i varmen.

Vi hadde fulgt med skyene samle seg på himmelen og bli mørkere og mørkere. Så kom regnet...

Chao Lao til Laem sing

Det er en fryd å sette seg på sykkelen igjen etter noen dager i ro. Innholdsrikt er et stikkord som gjelder alle etappene våre så langt. Fra smale gater gjennom fiskelandsbyer, store åpne hovedveier, forseggjorte templer med millioner av utsmykkinger, mennesker med sine daglige gjøremål og alle små matboder som oser av alle slags lukter!

Fint landskap å sykle i. Det er mange elver og kanaler så vi krysser en del små og store broer.

En av de mange fiskelandsbyene underveis.

En viktig ingrediens på etappene våre er en eller flere stopp ved en gatebod for å kjøpe iskaffe. Dette paret holdt på å ordne et fint kafélokale men enn så lenge lagde de kaffen fra en liten bod. Og dette med iskaffe er de eksperter på. Pulverkaffe blandet med litt varmt vann, en del sukker, melk og masse isbiter. Alt blandes sammen og får en god omgang i blenderen og vips så har de tryllet fram en herlig iskaffe!

Grønne planter og elveområde.

Mye spennende og fantastisk god mat her i Thailand. Her har Anders akkurat fått servert kjempereker og skal snart starte med renskingen...

Det var ikke bare bare, noe familien ved nabobordet fulgte fornøyelig med på. En av de hyggelige døtrene kom til unnsetning og fikk vist hvordan dette skulle gjøres. Til stor underholdning for alle oss andre som fulgte med😊

Når kvelden kommer yrer det av lov på gatene og det er enda flere som har dine spesialiteter de selger. Veldig mye godt å smake.

Vår lille bopel i Laem Sing.