mandag 7. november 2016

Negombo to Chilaw


Vann!


Regntiden skal ifølge værmeldingene straks være over på vestsiden av Sri Lanka, men en aldri så liten hilsen sånn på tampen rekker den allikevel å sende oss. Dreneringsforholdene varierer sterkt, noen steder er det mer eller mindre vannveier vi sykler gjennom. Vi er glad vi har sykler, sender noen medlidende blikk til stakkaren som kommer i sandaler og må bare innse at det er ingen vei utenom.

 

Etter en stund slår det sprekker på himmelen igjen og vi parkerer syklene først under et tre som vi tror skal hjelpe som ly for regnet. En eldre mann ser fort at dette holder ikke og peker på kirka rett ved. Søk ly der istedet sier han vennlig. Der er vi ikke alene og vi kommer litt i prat med noen ungdommer. Menneskene i Sri Lanka vi så langt har møtt er utrolig gjestfrie og naturlig imøtekommende. Noen snakker litt engelsk og andre prøver så godt de kan. Vi har såvidt lært å si 'takk' på singhala så det blir noen ord her og der og mye kroppspråk. Det er nok det språket i verden som er mest universelt og tidløst vil jeg tro. 


Glimt fra en liten bakhage.




Rundt lunsjtider stopper vi ved en liten familiedrevet restaurant. To ivrige gutter sitter og ruller sammen noe papir og fester disse på en plate. Dette skal bli juledekorasjon forteller den ene. Det er mulig telefonkatalogen er ferdig med sitt opprinnelige oppdrag her også for det er papir fra denne katalogen de bruker til dekorasjonen. Tålmodighet har de. 



I tillegg til restaurant driver familien et overnattingssted også. Mens vi venter på maten får vi en omvisning. Det er mye som er likt rundt omkring på hoteller men dette stedet har virkelig sin egen stil. Badene er alle forskjellige men har til felles at de er bygd som en slags hage. En av oss i reisefølget kan nok fristes til å somle ekstra mye i sånne omgivelser på badet. Tenker at vi kanskje overnatter her når vi er kommet til veis ende på turen vår. Delikat! 


En av mange broer vi passerer. 




Her har regnet sendt oss under tak igjen. Det kommer fort og forsvinner ganske fort igjen og lufta er frisk og deilig etterpå. 
Mange lurer på hvor vi kommer fra og overraskende mange vet om Norge. Noen kobler Norge til Erik Solheim og fredsmeklingen Norge deltok i for noen år siden. Vår tidligere bistandsminister stod ikke veldig høyt i kurs men det har vi ikke hørt noen snakke om enda. 


Store deler av dagens etappe gikk langs Beach road. Kilometer etter kilometer fikk vi høre drønnet fra bølgene som kastet seg inn over land. Mektig og flott å se på.  Den mannlige delen av oss fikk seg en salt dusj da han skulle filme på stranda idét en stor og fin bølge kom dundrende imot land! 








Innom markedet i Chilaw.




Glimt fra gatelivet i småbyen Chilaw.


Framme ved dagens mål: Club Palm hotel. 


Mat er viktig uansett hvor vi er. Et typisk måltid i Sri Lanka er rice and curry. Det høres enkelt og greit ut. Når maten serveres er risen på et eget fat, gjerne hovedfatet. Så kommer alt det andre. En skål med linse/bønneblanding kalt dahl, mangochutney til å blande i risen, grønne lange bønner, kylling, fisk eller hva man ønsker, salatblanding, og enda flere skåler med ingredienser som vi ikke helt har funnet ut av. Kelnerene skjønner vi ler litt når alt dette er beregnet til kun én person. Svetteperlene triller i ansiktet men smaken er fortreffelig. 

4 kommentarer:

  1. Åh, så bra at dere er der og opplever! Og at dere deler raust m oss som drømmer. Drømmene intensiveres... God reise videre :)

    SvarSlett
  2. Hvordan jeg fikk min Ønsket Lånebeløp fra en pålitelig Loan Company (hostloanfirm@gmail.com) Hei alle sammen, Mitt navn er Ketesha Frank, jeg er fra Alabama, United State, er her for å vitne om hvordan jeg fikk min lån fra Host Loan selskapet {(hostloanfirm@gmail.com)} etter at jeg brukt to ganger fra ulike lån långivere som hevdet å være långiverne rett her i dette forumet, jeg trodde sine utlån var ekte, og jeg søkt, men de ga meg aldri lånet til en venn av meg introdusere meg til Host lån selskapet, som lovet å hjelpe meg med et lån på mitt ønske, og han virkelig gjorde som han lovet, uten noen form for forsinkelse, jeg hadde tvil, men jeg har aldri gripe til å tro. Jeg trodde aldri det fortsatt pålitelig lån långivere før jeg møtte Mr jack wayne, som virkelig hjalp meg med min lån og forandret livet mitt til det bedre. Jeg vet det er fortsatt mange gode långivere der ute, men jeg vil råde deg til å prøve Mr Jack Wayne Host lån fast, hans omsorg og forståelse. vet ikke om du er i behov av et presserende lån også eller ønsker støtte til prosjektene dine, så ta gjerne kontakt med Mr Jack Wayne Host lån firmaet hans e-postadresse er (hostloanfirm@gmail.com)

    SvarSlett
  3. TESTIMONI PÅ HVORDAN GJORT MITT LÅN FRA EN LEGIT KILDE (
    ocmloans@yandex.com)

    Hei, jeg er Sophia Mathawsan ved navn, jeg er så mye fylt med lykke og glede, jeg vil snakke om Guds godhet i mitt liv, etter så mange måneder med å prøve å få et lån på internett og ble scammed, så Jeg ble fortvilet i å få et lån fra en legit utlåner på nettet da jeg ser kommentar fra en venn som heter bobby Leo og snakket om dette legitime lånet selskapet, hvor han fikk lånet raskt og enkelt uten stress, så han introduserte meg til en mann som heter David Kirchheimer som kontrollerer et selskap som heter Oaktree Capital Management (OCM LOANS), og jeg ba om en lånebeløp ($ 99,000.00USD) med en lav rente på 3%, slik at lånet ble godkjent og ble deponert på bankkontoen min som var hvordan jeg kunne få et lån for å starte opp virksomheten min og betale min regninger, så jeg anbefaler hver av dere som er interessert i å få et lån raskt og enkelt, ta kontakt med dem via e-post: ocmloans@yandex.com få noen form for lån du trenger i dag,
    takk, når du leser størst vitnesbyrd om livet mitt.

    SvarSlett
  4. Hei alle sammen. Jeg så kommentarer fra folk som allerede fikk lånet fra rene hjertelån, og da bestemte jeg meg for å søke under deres anbefalinger, og for bare noen timer siden bekreftet jeg på min egen personlige bankkonto et samlet beløp på 35 000 euro som jeg ba om. Dette er virkelig en god nyhet, og jeg råder alle som trenger ekte lån å søke via e-posten sin (Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com). Jeg er glad nå som jeg har fått lånet jeg ba om

    SvarSlett